Kod | WA-UW-S2-EAK |
---|---|
Jednostka organizacyjna | [WA-UW] Uniwersytet Warszawski |
Kierunek studiów | Etnologia i antropologia kulturowa |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Drugiego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Limit miejsc | 5 |
Czas trwania | 2 lata |
Adres komisji rekrutacyjnej | Katarzyna Śniecińska k.sniecinska@uw.edu.pl |
Adres WWW | https://www.etnologia.uw.edu.pl/ |
Wymagany dokument |
Studia II stopnia na kierunku etnologia i antropologia oferują pogłębioną refleksję teoretyczną nad rzeczywistością społeczno-kulturową, dając jednocześnie szansę prowadzenia samodzielnych etnograficznych badań terenowych.
Realizowana przez nas etnologia/antropologia kulturowa to nauka żywa, zaangażowana w badanie bieżących problemów społeczno-kulturowych. Program studiów obejmuje zagadnienia z zakresu nauk humanistycznych i społecznych (nauki o kulturze i religii, nauki socjologiczne, filozofia). Obie te dziedziny splatają się nierozdzielnie w dydaktyce i w pracach naukowych, prowadzonych w naszym Instytucie. Przedmiot „antropologia kulturowa” bywa realizowany także na innych kierunkach studiów, będąc tam bardziej gabinetową, teoretyczną refleksją nad zjawiskami kultury. Natomiast dla nas etnologia/antropologia jest przygodą – oczywiście akademicką, intelektualną, ale też życiową.
Wykładowczynie i wykładowcy kładą szczególny nacisk na poszerzenie i usystematyzowanie wiedzy dotyczącej historii rozwoju etnologicznej i antropologicznej myśli teoretycznej. Osoby uczestniczące w studiach poznają także zaawansowaną metodologię charakterystyczną dla etnologii i antropologii kulturowej. Oprócz tego mają możliwość rozwijania własnych zainteresowań dzięki bogatej ofercie przedmiotów dotyczących aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych w globalnym kontekście. Absolwentkom i absolwentom kierunków innych niż etnologia oferujemy dodatkowe zajęcia, pozwalające na poznanie teorii antropologicznych oraz specyfiki prowadzenia badań etnograficznych. Studenci i studentki mają unikatową możliwość rozwijania własnego warsztatu badawczego dzięki „Proseminariom badawczym”. które przygotowują do podjęcia indywidualnych badań do pracy dyplomowej.
Absolwenci i absolwentki studiów II stopnia potrafią samodzielnie projektować i prowadzić zaawansowane badania terenowe, mają także bogatą wiedzę dotyczącą szeroko rozumianych relacji pomiędzy kulturą i społeczeństwem, a także różnych obszarów kulturowych świata. Są przygotowani do pracy w ośrodkach badawczych, instytucjach kultury, a także w podmiotach działających na rzecz rozwoju kultury i społeczności lokalnych, a także do rozwijania warsztatu i wiedzy na studiach doktoranckich.
Zajęcia odbywają się w siedzibie Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej przy ul. Żurawiej 4.
Szczegółowy program studiów dostępny jest tutaj.
Zasady kwalifikacji
Warunkiem zakwalifikowania do wpisania na listę studentów jest uzyskanie co najmniej połowy punktów możliwych do uzyskania z egzaminu lub rozmowy kwalifikacyjnej, przy czym wynik musi kwalifikować kandydata na liście rankingowej w limicie przyjęć na studia przewidzianym w danej turze rejestracji.
Podstawa kwalifikacji:
Rozmowa kwalifikacyjna stacjonarna
Języki prowadzenia kwalifikacji:
polski, ukraiński, rosyjski, angielski
Zakres egzaminu:
Tematem rozmowy kwalifikacyjnej będzie tekst wybrany przez kandydata z listy lektur, związanych z głównymi teoriami i nurtami w badaniach antropologicznych. Do listy lektur dołączona zostanie lista problemów, na które kandydaci muszą przygotować – w oparciu o zadane lektury – wypowiedzi ustne. Pytania zadawane podczas rozmowy dotyczyć będą samych lektur, a także przedstawionych tematów. Lista lektur i tematów zostanie zamieszczona na stronie internetowej Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej oraz w systemie IRK.
Kandydaci proszeni są o przeczytanie jednego, wybranego tekstu z listy i przygotowanie krytycznego omówienia lektury.
- Kirsten Hastrup, The empirical foundation: on the grounding of worlds, [in:] A passage to anthropology || O ugruntowywaniu się światów. Empiryczne podstawy etnografii [w:] red. M. Kempny, E. Nowicka, Badanie kultury, t.2, Warszawa, 2006. ||
- Igor Kopytoff, The cultural biography of things: commoditization as proces, [in:] The Social Life of Things, ed. by A. Appadurai, Cambridge University Press 1986. || Kulturowa biografia rzeczy: utowarowienie jako proces, [w:] Badanie kultury, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa, 2003, s. 249-274.
- James Clifford, On ethnographic authority, https://www.researchgate.net/
publication/249982868_On_ Ethnographic_Authority || O autorytecie etnograficznym, [w:] tegoż, Kłopoty z kulturą, Warszawa, 2000. - Clifford Geertz, Здравый смысл как культурная система, https://magazines.gorky.media/
nz/2007/4/zdravyj-smysl-kak- kulturnaya-sistema.html || Common Sense as a Cultural System, Local Knowledge, https://monoskop.org/images/d/ d9/Geertz_Clifford_Local_ Knowledge_Further_Essays_in_ Interpretive_Anthropology_ 1983.pdf || Myśl potoczna jako system kulturowy [w:] tegoż, Wiedza lokalna, WUJ, Kraków, 2005. - Kazimiera Zawistowicz-Adamska, Społeczność wiejska. Doświadczenia i rozważania z badań terenowych w Zaborowie, Polski Instytut Służby Społecznej, Łódź, 1948, s. 23-83.
- Paul Rabinow, Reflections on Fieldwork in Morocco, https://books.google.pl/books?
id=jCtmNtSol_kC&printsec= frontcover&hl=pl#v=onepage&q& f=false ||Refleksje na temat badań terenowych w Maroku, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty, 2010, str. 31-100. - Edward E. Evans-Pritchard, Witchcraft, Oracles, and Magic among the Azande, https://monoskop.org/images/3/
37/Evans_Pritchard_E_E_ Witchcraft_Oracles_and_Magic_ Among_the_Azande_1976.pdf s. 1-64 || Czary, wyrocznie i magia u Azande. Wersja skrócona, PIW, Warszawa, 2008, str. 1-65. ||
Zakres pytań:
- Jaki jest główny temat i cel lektury? Jakie pytania stawiane są w danym artykule? Czy pytanie te stawiane są w satysfakcjonujący i precyzyjny sposób?
- W jakim paradygmacie teoretycznym mieści się dany tekst? Do jakich debat w antropologii oraz w naukach społecznych i humanistycznych się odnosi? Na czym polega interwencja autora/autorki?
- Jakie dostrzegasz ograniczenia w tekście? Jakie krytyczne pytania potrafisz sformułować wobec tekstu?
- Jakie możliwości interpretacji dzisiejszego świata daje ten tekst/książka? Co wydaje Ci się w niej ważne?
- Dlaczego ten tekst jest ważny dla teorii i praktyki nauk społecznych i humanistycznych?
Liczba punktów możliwa do uzyskania: 100
Terminy
Rozmowa kwalifikacyjna: 13 września 2022 r., Siedziba Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej, Żurawia 4, 00-503 Warszawa
Termin ogłoszenia wyników: 17 września 2022 r.
Terminy składania dokumentów: 19 - 20 września 2022 r.
Wymagane dokumenty
Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia
Kandydat z Ukrainy jest zwolniony z obowiązku złożenia legalizacji, apostille oraz tłumaczenia przysięgłego świadectwa maturalnego lub dyplomu ukończenia studiów wyższych sporządzonych w języku obcym. Kandydat z Ukrainy składa tłumaczenie zwykłe tych dokumentów.
Limit miejsc dostępny w danej turze: 5