Code | SK-US-W6-S1ML19 |
---|---|
Organizational unit | [SK-US] University of Silesia in Katowice |
Field of studies | Music in Multimedia |
Form of studies | Full-time |
Level of education | First cycle |
Educational profile | practical |
Language(s) of instruction | Polish |
Admission limit | 2 |
Duration | 3 years (6 semesters) |
Required document |
Uniwersytet Śląski w Katowicach Сілезький університет в Катовіцах |
|
веб-сторінка |
|
інформація для іноземців |
|
ініціативи для України в Сілезькому університеті в Катовіцах |
|
контактні дані |
Бюро Рекрутації Іноземців вул. Bankowa 12, кб. 3.8, 40-007 Катовіце відкритий: понеділок-п'ятниця, години 8.00–15.00 тел. 32 359 22 72, 32 359 22 73 ел. адрес: admission@us.edu.pl
Biuro Rekrutacji Cudzoziemców ul. Bankowa 12, pok. 3.8, 40-007 Katowice • czynne: poniedziałek–piątek, godz. 8.00–15.00 • tel. 32 359 22 72, 32 359 22 73 • e-mail: admission@us.edu.pl |
Opis kierunku
Charakterystyka kierunku oraz oferowanych specjalności:
Studia adresowane są do osób o szerokich zainteresowaniach w zakresie kreacji oraz przetwarzania muzyki i dźwięku. Przygotowują specjalistów w obszarze kompozycji i aranżacji, metod cyfrowej rejestracji dźwięku, przetwarzania cyfrowego, dźwięku przestrzennego, rejestracji i przetwarzania głosu, sprzętu
i oprogramowania MIDI, a także postprodukcji dźwięku w rzeczywistości wirtualnej, m.in. w grach oraz programach edukacyjnych. Proponowany program kształcenia zawiera możliwość wyboru przez studenta własnej ścieżki edukacyjnej, z której jedna dotyczy tworzenia dźwięku w grach komputerowych, druga - komponowania muzyki w sztukach audiowizualnych.
Niezbędnym uzupełnieniem programu nauczania są zajęcia o charakterze teoretycznym pozwalające na przekazanie rzetelnej wiedzy z zakresu historii i teorii muzyki, muzyki klasycznej, harmonii, estetyki, czy zasad funkcjonowania rynku ogólnie rozumianego przemysłu muzycznego, a także relacji związków muzyki z innymi mediami, oraz moduły poszerzające ogólną wiedzę humanistyczno-społeczną i języki obce.
Perspektywy zawodowe (sylwetka absolwenta):
Absolwent kierunku Muzyka w multimediach jest przygotowany do samodzielnej działalności artystycznej w obszarze kompozycji i aranżacji, aktywności w zakresie stosowania metod cyfrowej rejestracji dźwięku, przetwarzania cyfrowego, dźwięku przestrzennego, rejestracji i przetwarzania głosu, sprzętu
i oprogramowania MIDI, a także działalności w obszarze postprodukcji dźwięku w rzeczywistości wirtualnej, m.in. w grach oraz programach edukacyjnych. Studia przygotowują również do pracy
w charakterze autora ilustracji muzycznej (autora warstwy muzycznej) dla potrzeb produkcji audiowizualnych ze szczególnym uwzględnieniem projektów audiowizualnych - sieciowych, telewizyjnych
i krótkich form filmowych.
Inne, dodatkowe informacje dla kandydatów:
Integralną częścią programu kształcenia są praktyki zawodowe mające na celu:
- trening podstawowych, praktycznych umiejętności zawodowych dotyczących produkcji różnorodnych form muzyki w multimediach, jak również umiejętności wykonawczych z nią związanych;
- praktyczne zastosowanie i weryfikacja wiedzy teoretycznej i umiejętności nabytych w trakcie zajęć;
- zapoznanie studenta z organizacją, funkcjonowaniem i procesami produkcji firm i instytucji działających w branży muzycznej (studia nagrań, agencje reklamowe, radio, telewizja, instytucje kultury oraz firmami z rynku gier i rozrywki interaktywnej.
Kryteria przyjęć
Postępowanie kwalifikacyjne oparte jest na egzaminie wstępnym sprawdzającym uzdolnienia artystyczne kandydata oraz rozmowie kwalifikacyjnej.
Dla kandydatów, którzy planują wybór ścieżki kształcenia związanej z komponowaniem muzyki do sztuk audiowizualnych:
- Kształcenie słuchu:
- Sprawdzian ustny: czytanie a vista nut głosem, rozpoznawanie interwałów i akordów.
Ocena: 1 – 10 pkt
- Gra na instrumencie:
- Zagranie dowolnego utworu na wybranym instrumencie (czas prezentacji – około 10 minut).
Ocena: 1 – 10 pkt
- Rozmowa kwalifikacyjna:
Kandydat może przedstawić swoje dotychczasowe próby i prace w zakresie wybranego kierunku, powinien natomiast wykazać się wiedzą w zakresie jednego z wybranych poniżej zagadnień:
- polska muzyka filmowa, polscy kompozytorzy muzyki filmowej w ujęciu historycznym oraz współczesnym;
- zagraniczna muzyka filmowa, zagraniczni kompozytorzy muzyki filmowej w ujęciu historycznym wraz współczesnym;
- opis sylwetki artystycznej wybranego kompozytora muzyki polskiej, będącej autorem muzyki filmowej przynajmniej trzech pełnometrażowych filmów fabularnych;
- reżyser filmowy — kompozytor muzyki filmowej, przykłady i charakterystyka krajowych i zagranicznych duetów autorskich reżyser — kompozytor (np. Krzysztof Kieślowski – Zbigniew Preisner, Roman Polański – Krzysztof Komeda, Steven Spielberg – John Williams, Krzysztof Zanussi – Wojciech Kilar, Wojciech Smarzowski – Mikołaj Trzaska, Andrzej Jakimowski – Tomasz Gąssowski, inne);
- ogólna analiza elementów muzycznych ścieżki dźwiękowej dowolnie wybranego pełnometrażowego filmu fabularnego;
- warsztat kompozytora muzyki w ujęciu historycznym i współczesnym, komputer i technika cyfrowa jako współczesne narzędzie realizacji koncepcji muzycznej.
Ocena: 1 – 10 pkt
Literatura wspomagająca:
- Z. Lissa, Estetyka muzyki filmowej, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków, 1964;
- D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka Filmowa. Wprowadzenie, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2011;
- J. Płażewski, Język Filmu, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1982 i inne wydania;
Źródła elektroniczne, np.: www.filmpolski.pl; www.imdb.com
Ocena: od 1 do 30 punktów, ocena pozytywna: od 16 punktów.
Wynik końcowy kandydata, stanowi sumę uzyskanych punktów z poszczególnych elementów postępowania kwalifikacyjnego. Pozytywny wynik to uzyskanie przez kandydata minimum 16 punktów.
Dla kandydatów, którzy planują wybór ścieżki kształcenia związanej z tworzeniem dźwięku w grach komputerowych:
- Sprawdzian predyspozycji muzycznych
- rozpoznawanie interwałów i trójdźwięków, czytanie nut głosem, zrealizowanie przebiegu rytmicznego.
Ocena: 1 – 10 pkt
- Gra na dowolnym instrumencie muzycznym lub prezentacja przygotowanych przez siebie prac dźwiękowych lub audiowizualnych.
W pierwszym przypadku kandydat prezentuje co najmniej jeden dowolny utwór muzyczny (czas trwania: minimum 3 minuty). Jeżeli kandydat gra na innym instrumencie niż fortepian/organy, musi przybyć na egzamin z instrumentem (oraz ewentualnie z akompaniatorem).
W drugim przypadku kandydat prezentuje wykonane przez siebie dwie, różniące się charakterem prace, dostarczone na płycie CD-Audio albo DVD lub w postaci plików na nośniku USB, w standardowym, popularnym formacie (np.: WAV, .AIFF, MP3 lub MP4, WMV, AVI, 3GP, 3G2, M4V, MOV, itp.). Mogą to być nagrania, aranżacje komputerowe, montaże dźwiękowe, audiowizualne, itp. Kandydat ustnie przedstawia założenia tych prac i szczegóły techniczne ich realizacji.
Ocena: 1 – 10 pkt
- Rozmowa kwalifikacyjna – przykładowe zagadnienia:
- różne kategorie gier komputerowych w kontekście ich udźwiękowienia;
- porównanie możliwości w zakresie ekspresji dźwiękowej akustycznych instrumentów muzycznych i syntezatorów;
- rola udźwiękowienia w budowaniu akcji w grach komputerowych;
- muzyka w filmie, a muzyka w grach; współczesny rynek mediów w odniesieniu do kultury i muzyki.
Ocena: 1 – 10 pkt
Ocena: od 1 do 30 punktów, ocena pozytywna: od 16 punktów.
Wynik końcowy kandydata, stanowi sumę uzyskanych punktów z poszczególnych elementów postępowania kwalifikacyjnego. Pozytywny wynik końcowy, to uzyskanie przez kandydata minimum 16 punktów.
O zakwalifikowaniu na ww. kierunek studiów, decyduje miejsce na liście rankingowej, utworzonej na podstawie wyniku końcowego z postępowania kwalifikacyjnego. Wymogiem formalnym jest zdany egzamin maturalny/dojrzałości.