Code | SK-US-W6-S1AE19 |
---|---|
Organizational unit | [SK-US] University of Silesia in Katowice |
Field of studies | Socio-cultural animation with cultural education studies |
Form of studies | Full-time |
Level of education | First cycle |
Educational profile | academic |
Language(s) of instruction | Polish |
Admission limit | 5 |
Duration | 3 years (6 semesters) |
Required document |
Uniwersytet Śląski w Katowicach Сілезький університет в Катовіцах |
|
веб-сторінка |
|
інформація для іноземців |
|
ініціативи для України в Сілезькому університеті в Катовіцах |
|
контактні дані |
Бюро Рекрутації Іноземців вул. Bankowa 12, кб. 3.8, 40-007 Катовіце відкритий: понеділок-п'ятниця, години 8.00–15.00 тел. 32 359 22 72, 32 359 22 73 ел. адрес: admission@us.edu.pl
Biuro Rekrutacji Cudzoziemców ul. Bankowa 12, pok. 3.8, 40-007 Katowice • czynne: poniedziałek–piątek, godz. 8.00–15.00 • tel. 32 359 22 72, 32 359 22 73 • e-mail: admission@us.edu.pl |
Charakterystyka kierunku:
W obliczu dokonujących się przemian kierunek studiów pierwszego stopnia pod nazwą animacja społeczno-kulturalna z edukacją kulturalną zapewnia wielostronną ofertę edukacyjną dla przyszłych kadr dla kultury. W programie studiów uwzględnia się sprawdzone treści i formy kształcenia, w tym:
- podstawy filozofii, socjologii (w tym socjologii kultury), pedagogiki, wiedzy o kulturze, kultury współczesnej w najważniejszych jej zjawiskach i procesach,
- zapoznanie ze specyfiką poszczególnych dyscyplinach artystycznych (literatura, teatr, film, plastyka, muzyka, taniec), ich recepcją i upowszechnianiem (także w zakresie form instytucjonalnych),
- wprowadzenie w problematykę mediów, dziedzictwa kulturowego w skali lokalnej, regionalnej, narodowej i europejskiej.
Jednocześnie uwzględnia się przedmioty wyposażające przyszłych animatorów i edukatorów kultury w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie współdziałania z różnymi podmiotami (publicznymi, rynkowymi, organizacjami pozarządowymi), przygotowujące do uczestnictwa w projektach społecznych i kulturalnych, związanych z rozwojem lokalnym, regionalnym, narodowym i europejskim. Biorąc pod uwagę zróżnicowane zainteresowania studiujących i ich indywidualne predyspozycje uwzględnia się w stopniu szerszym, aniżeli w klasycznych programach kształcenia, zajęcia praktyczne i terenowe, w tym obozy twórcze oraz udział w artystycznych zajęciach warsztatowych – teatralnych, plastycznych, muzycznych i tanecznych.
Absolwent studiów o specjalności animacja społeczno-kulturalna z edukacją kulturalną uzyskuje przygotowanie do:
• pracy w instytucjach kultury (ośrodkach kultury, instytucjach upowszechniania kultury – działach oświatowych, edukacyjnych, pracy z publicznością oraz w instytucjach rozwijających aktywność twórczą dzieci, młodzieży i dorosłych)
• pracy w wydziałach kultury samorządów lokalnych
• pracy w organizacjach pozarządowych związanych z kulturą
• prowadzenia związanych z kulturą zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych dla dzieci i młodzieży
• organizowania czasu wolnego osobom w różnych grupach wiekowych i w różnych środowiskach, w tym poprzez programy turystyczne
• opracowywania i realizowania różnego rodzaju projektów związanych z działalnością kulturalną, w tym oświatową w perspektywie lokalnej, regionalnej, krajowej, euroregionalnej • opracowywania i realizowania projektów opartych na kontaktach i współpracy międzypokoleniowej (w tym – do włączania seniorów w różne formy aktywności)
• opracowywanie i realizowania działań w zakresie animacji społeczno-kulturalnej środowisk zagrożonych patologią i wykluczeniem społecznym.
• tworzenia autorskich form działania, projektów i instytucji związanych z animacją społeczno-kulturalną i edukacją kulturalną.
Kryteria przyjęć:
Postępowanie kwalifikacyjne obejmuje konkurs świadectw dojrzałości oraz rozmowę kwalifikacyjną.
Etap I — Konkurs świadectw dojrzałości
Postępowanie na pierwszym etapie kwalifikacji uwzględnia średnią arytmetyczną wyników uzyskanych z przedmiotów zdawanych na egzaminie maturalnym w części pisemnej, przy czym wynik z poziomu rozszerzonego mnożony jest x 2.
W przypadku kandydatów przedkładających wyniki egzaminu maturalnego zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym, w postępowaniu kwalifikacyjnym uwzględniany jest korzystniejszy wynik.
Etap II — Rozmowa kwalifikacyjna
Podstawą drugiego etapu postępowania jest rozmowa kwalifikacyjna na temat aktywności kulturalnej, i/lub społecznej, i twórczej związanej z kulturą realizowanej indywidualnie lub w grupie, w ramach działalności stowarzyszenia, fundacji, organizacji, instytucji lub działalności innego typu, związanej ze sferą działań społecznych i/lub kulturalnych.
Prezentowane działania mogą obejmować formy wolontariatu, stażu, praktyki, działania zawodowe lub indywidualne zaangażowanie w działalność społeczną i kulturalną. Mogą być związane z pracą szkolnych zespołów zainteresowań, grup artystycznych, sportowych, religijnych, edukacyjnych, pomocowych, związkowych, itd.
Podczas rozmowy, kandydat może odwołać się do przedłożonej dokumentacji.
Rozmowa oceniana jest w skali od 1 do 10 punktów. Pozytywny wynik końcowy, to uzyskanie przez kandydata minimum 3 punktów
Wynik końcowy postępowania kwalifikacyjnego kandydata oblicza się wg wzoru: W = Śr + Rk
Gdzie: W oznacza ostateczny wynik kandydata; Śr – średnią wyników z egzaminu maturalnego/egzaminu dojrzałości; Rk – punkty z rozmowy kwalifikacyjnej.
Na kierunkach lub specjalnościach studiów, na których w zasadach rekrutacji wymagany jest język polski, obywatelom polskim, którzy ukończyli szkołę średnią za granicą oraz cudzoziemcom, uwzględnia się, zamiast języka polskiego, język ojczysty kraju, w którym zdawany jest egzamin maturalny.